درباره موسسه بهمن سبز

موسسه بهمن سبز ابتدا در دوشاخه مجزا با عنوان فنی و تبلیغاتی تحت پوشش سازمان توسعه سینمایی سوره حوزه هنری آغاز به کار کرد و تا انتهای دهه هفتاد سینماهای کشور به‌صورت استانی مدیریت شدند.

از اواخر دهه هفتاد حوزه هنری تصمیم به اداره یکپارچه سالن‌های سینمایی در سطح کشور تحت یک مدیریت واحد اکران قرار گرفت تا امکان ایجاد جریان محتوایی یکپارچه را شکل دهد. به همین منظور در آذرماه سال 1383 موسسه بهمن سبز به ثبت رسید تا علاوه بر نمایش انواع فیلم‌های تبلیغاتی در سینماهای کشور به شکل انحصاری در سینماهای حوزه هنری تهران و شهرستان‌ها و انعقاد قرارداد و پخش تبلیغات در سینماهای خصوصی تهران و شهرستان‌ها، سالن‌های تحت اختیار خود را به‌صورت ستادی و زنجیره‌ای اداره کند.

تا اوایل سال 1390 که بحث توسعه و تجهیز سالن‌های سینمایی کشور هنوز تبدیل به امری جدی نشده بود، موسسه بهمن سبز عمدتاً در حوزه اختیارات خود به پخش و توزیع فیلم‌های سینمایی پرداخت، اما از سال 1392 این موسسه به فرآیند نوسازی و توسعه سالن‌های سینمایی ورود جدی یافت و به‌عنوان بزرگ‌ترین متولی سینماداری در ایران، وظیفه بازسازی، ساخت و تجهیز سالن‌های سینمایی را بر عهده گرفت.

  • اعضای هیئت‌مدیره:
  • سید مصطفی حسینی خالدی (مدیرعامل)
  • محمدرضا شفاه تهیه‌کننده( عضوهیئت مدیره)
  • هادی اسماعیلی معاون توزیع سازمان سینمایی سوره (عضو هیئت مدیره)

 

 

 

 

واحد‌های مختلف موسسه بهمن سبز:

  • پخش و اکران:

دفتر پخش فیلم بهمن سبز از سال 1394 فعالیت خود را آغاز کرد و در این مدت با عملکرد موفق و خوب خود، فیلم‌سازان و صاحبان آثار سینمایی را مجاب کرد تا آثارشان را از این دفتر در سینماهای کشور پخش و توزیع نمایند. توانمندی‌های بالقوه سینماهای زیرمجموعه بهمن سبز این شرایط را فراهم کرده است تا صاحبان آثار ازنظر نمایش فیلم دغدغه‌ای نداشته باشند، چراکه داشتن تعداد سالن‌های بیشتر و باکیفیت، در سطح تهران و شهرستان به‌عنوان یکی از پیش‌شرط‌های عرضه و فروش مناسب آثار همواره مدنظر است.

  • پخش سیار:

یکی از شیوه‌های پخش است که موسسه بهمن سبز از آن بهره می‌برد تا علاوه بر اکران آثار در سالن‌ها و پردیس‌ها بتوان در مراکز خصوصی و ارگان‌ها و همچنین شهرهای فاقد امکانات نیز امکان نمایش آثار سینمایی را فراهم نمود. در این شیوه سعی شده از تکنولوژی DCP فاصله گرفته و به‌جای آن از شیوه‌های نوین مختص به موسسه بهره‌مند شود.

  • پخش رویش:

ازآنجایی‌که همواره نگاه اکران به آثار تجاری است، عمدتاً فیلم‌های مستقل، کوتاه، انیمیشن و مستند از فضای اکران جا می‌مانند که در این راستا موسسه بهمن سبز با ایجاد و شکل‌گیری «پخش رویش» سعی دارد، این نقصان را در بخش اکران جبران کند.

  • پخش کودک:

پخش کودک، یکی دیگر از خدماتی است که موسسه بهمن سبز در راستای اهداف خود در آن گام برداشته و به‌زودی در راستای تکریم خانواده و حضور کودکان این بخش را نیز در واحد پخش و اکران دنبال خواهد کرد.

  • سامانه فروش گیشه 7:

حوزه هنری با در اختیار داشتن بیش از 30 درصد ظرفیت‌های سینمای ایران (180 پرده) نیاز به راه‌اندازی سامانه اینترنتی فروش بلیت داشت. این موضوع از سال 98 شکل جدی به خود گرفت و پس از گذراندن موفق تست‌های متفاوت مجوزهای لازم را اخذ کرد و از تیرماه 99 سامانه فروش «گیشه 7» فعالیت خود را ذیل موسسه بهمن سبز آغاز کرد و در حال حاضر یکی از پنج سامانه فروش بلیت آنلاین سینمای ایران است. شکست انحصار و ایجاد بازار رقابتی فروش بلیت سینما، بررسی رفتار مشتری، تبلیغات و بازاریابی جامع به‌منظور سهم حداقل بازار، یکسان‌سازی حساب‌‌های سینماها و ادغام در حساب بهمن سبز، سیستمی شدن فروش و حذف سیستم دستی ازجمله اهداف این سامانه است.

 

  • روابط عمومی و تبلیغات:

بهمن سبز به‌عنوان پرچم‌دار عرصه سینماداری و پخش فیلم حوزه هنری یکی از ویترین‌های اصلی این نهاد در مواجهه با سینمای ایران است. بازنمایی درست از خدمات و دستاوردهای موسسه بهمن سبز، قطعاً به ارتقای قدرت سینمایی حوزه هنری کمک کرده و ما را در تحقق اهداف و سیاست‌ها یاری می‌کند. یکپارچه‌سازی اخبار و رسانه‌های مجازی و تبلیغات فیلم‌ها در سراسر کشور جهت تقویت اطلاع‌رسانی و ترویج و تبلیغ فیلم‌های در دست پخش ازجمله اهداف این واحد در موسسه است.

  • واحد پشتیبانی:

 واحد پشتیبانی، در راستای تأمین و نگهداری سخت‌افزارهای سینمایی از نیمه تابستان سال 1398 تشکیل شد تا در بحث زیرساخت و سخت‌افزارهای سینمایی به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت کند. این واحد همواره سعی کرده با اطلاعات به‌روز در دنیای سینما، سالن‌های حوزه هنری را هم‌قدم با سایر سینماها هدایت کند.

  • واحد فنی:

واحد فنی از اواسط دهه 70 در این مجموعه فعالیت خود را آغاز کرد، به‌طور مثال طراحی و ساخت سالن شماره دو سینما یاسمن زنجان، سالن سینما یاسمن و نسترن مشهد، سالن نمایش مجتمع فرهنگی شیخ مفید قم ازجمله این فعالیت‌هاست. در دهه 80 این فعالیت‌ها که شامل طراحی، نوسازی، مرمت، تجهیز و ساماندهی فنی سالن‌های سینمایی، آمفی‌تئاتر و سالن‌های نمایش و اجتماعات در سراسر کشور است، توسط این موسسه رقم خورد. موسسه بهمن سبز در دهه 90 به‌عنوان یک موسسه فعال طی 5 سال، تعداد سالن‌های خود را از 61 سالن به 103 سالن ارتقا داد و درمجموع 27 هزار صندلی به صندلی‌های سینماهای کشور افزود.

  • واحد آموزش:

در بهار سال جاری باهدف ارتقای ظرفیت‌های تحول و توسعه‌ی سازمانی و ارتقای دانش، مهارت و کیفیت مدیران و کارکنان ستادی، استانی و سینماهای تحت پوشش موسسه‌ی بهمن سبز، از طریق تعامل با مدیریت و بخش‌های مختلف مجموعه این واحد تشکیل شد.

  • واحد بازرگانی و تبلیغات:

با ایجاد این معاونت، در ابتدا برای تکمیل زیرساخت‌ها و ایجاد ابزارهای مورد نیاز جهت انجام ماموریت‌های آن برنامه‌ریزی لازم صورت پذیرفت و همزمان برگزاری جلسات مختلف حضوری با مدیران موسسات و شرکت‌ها، شرکت در نمایشگاه‌های تخصصی بین‌المللی و مذاکره با کانون‌های تبلیغاتی از جمله اقداماتی بود که در دستور کار قرار گرفت. در ادامه و بعد از تعطیلی سینماها به علت شیوع کرونا و حذف فضاهای تبلیغاتی موجود، اقدامات موثری در راستای تعریف و ایجاد فرمت‌های جدید و مستقل تبلیغاتی در جهت فعال نگه داشتن این منبع درآمدی موسسه بعمل امد.

مهم‌ترین دستاوردهای بهمن سبز:

از نیمه دوم سال 98 هم‌زمان با ورود مدیرعامل فعلی، موسسه بهمن سبز، طرح توسعه سینماهای خود را در سه فاز آغاز کرد. این طرح درواقع تبدیل سالن‌های تک‌پرده و فرسوده قدیمی به پردیس‌های سینمایی چند پرده و اضافه شدن سالن‌های مجهز و جدید در شهرهای فاقد سینما است تا امکان نمایش بهتر و بیشتر آثار فراهم شود. در فاز اول این پروژه ۶۵ سالن به مجموعه سالن‌های سینمایی افزوده شد تا درمجموع تعداد پرده‌های تحت اختیار این موسسه به عدد ۱۸۰ پرده برسد و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده قرار است در انتهای اجرای طرح توسعه سالن‌های کشور، این نهاد به ۴۰۰ پرده نمایش در کشور برسد. تاکنون طی این برنامه ۱۰ هزار و ۹۴۵ صندلی موردبازسازی و احداث قرارگرفته است و جز یک سینما، اجرای این طرح تماماً در شهرستان‌ها واقع‌شده‌ است. توسعه سینماهای بهمن تهران، ایران ارومیه، مهتاب اصفهان، بهمن کاشان، بهار گز، بهمن اصفهان، سپهر ساری، سپاهان اصفهان، اکسین اهواز، آزادی آبادان، مهر سقز، آزادی بیجار، بهمن سنندج، بهمن شهرکرد، آزادی کرمانشاه، آفریقا مشهد، عصر جدید گرگان، بهمن زنجان، فلسطین همدان و بهمن ملایر ازجمله سینماهای فاز نخست طرح توسعه بودند.

  • افتخارات بهمن سبز:

موسسه بهمن سبز در نخستین همایش کارآفرینان مسئولیت‌پذیر در سال 97 موفق به دریافت تندیس سیمین مرکز مدیریت صنعتی شد. همچنین در سال 98 نیز نشان عالی مدیر سال را از آن خود کرد.

  • فعالیت سراسری بهمن سبز:

موسسه بهمن سبز، تحت عنوان امور سینمایی، در حال حاضر در 22 استان کشور فعالیت داشته و سینماهای هر استان در این بخش زیر یک مجموعه واحد و یکپارچه به خدمت‌رسانی مشغول هستند.

  • مأموریت بهمن سبز:

موسسه بهمن سبز درزمینهٔ سینما فعالیت می‌کند و می‌کوشد شاخص‌های ساخت و نمایش آثار سینمایی و پخش را ارتقا داده تا از این مسیر به توسعه مخاطبان و رضایتمندی آنان نائل شود. این مأموریت، سیاست‌های این سازمان را برمبنای زیر تبیین و تعریف می‌کند. سیاست یک سازمان مجموعه گزاره‌هایی است که بر مبنای آن شیوه‌ی رفتار کارکنان و مدیران را برای تصمیم سازی و تصمیم‌گیری روشن می‌کند.

  • چشم‌انداز بهمن سبز:

معرفی حوزه هنری به‌عنوان سازنده و اداره‌کننده‌ی سینماهایی مقبول تماشاگران و مؤثر در جریان پخش و نمایش فیلم.

 

  • اهداف و وظایف بهمن سبز:
  • ایجاد، تکمیل، نوسازی و توسعه سالن‌های سینما با رعایت الگوی استاندارد و شاخص‌های اقتصادی با مشارکت با بخش خصوصی، عمومی و دولتی
  • پخش و توزیع فیلم‌های سینمایی.
  • تهیه و تنظیم قراردادهای نمونه پخش و توزیع فیلم
  • تهیه و تنظیم قراردادهای مشارکت در تکمیل، نوسازی و توسعه سالن‌های سینما.
  • تهیه و تنظیم نظام‌نامه‌های استاندارد ساخت و تجهیز سالن‌های سینما.
  • بهره‌برداری و اداره سینماهای تحت پوشش
  • تدوین و تنظیم مقررات و آیین‌نامه‌های بهره‌برداری از سینماها
  • طراحی و اجرای نظام‌های مشوق خرید بلیت سینما
  • برگزاری دوره‌های آموزشی نیروی انسانی برای بهره‌برداری از سینما و تبلیغات و معرفی فیلم
  • پژوهش و مطالعه در امور سینما (سالن، پخش، نمایش و…) به‌منظور بهره‌برداری از اطلاعات حاصله برای بهبود خدمات و محصولات
  • انجام مجموعه فعالیت‌ها و عملیات بازرگانی لازم برای اجرای اهداف موسسه

 

  • ارزش‌های موسسه بهمن سبز:
  • رضایتمندی مشتریان: موسسه می‌کوشد تا با رعایت کیفیت مطلوب محصول (سالن سینما) و خدمات (پخش و بازاریابی و نمایش فیلم) رضایتمندی مشتریانش را جلب کند.
  • یادگیرنده: موسسه می‌کوشد تا با پژوهش و آموزش مدام تجارب و اطلاعات سینمایی را جمع‌بندی کرده آن‌ها را به‌نظام آگاهی تبدیل کند. تا از این طریق نسبت به بهبود مداوم در چرخه تولید محصول و خدمات بهره ببرد.
  • مشارکت: موسسه با قبول و باور به خرد جمعی علاوه بر استفاده از مشاوران در هر بخش از فعالیت به همدلی و توسعه حضور تصمیم‌ساز کارکنان همت می‌کند.
  • بهره‌وری: موسسه می‌کوشد تا بهترین شیوه و روش را با هزینه‌ای مناسب برای ارائه محصول (سینما) و خدمات (پخش و نمایش) فراهم کند.
  • ایمن و سبز: موسسه خود را مسئول ایمنی مشتریان دانسته خود را وفادار به اصول زیست‌محیطی نیز می‌داند.
  • رضایت‌مندی سهامداران: موسسه برمبنای مکانیزم عرضه و تقاضا خود را مسئول رضایتمندی سهامدارانش نیز می‌داند.

 

  • موسسه دارای شخصیت حقوقی مستقل است و به‌صورت مؤسسه دولتی و منحصراً بر اساس مقررات اساسنامه تحت نظر حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی اداره می‌شود.

چارت سازمانی

جزئیات چارت ساز مانی موسسه فرهنگی هنری و تبلیغاتی بهمن سبز را مطالعه کنید.

اعضا هیئت مدیره

درباره اعضا هیت مدیره موسسه فرهنگی هنری و تبلیغاتی بهمن سبز بیشتر بدانید.